Varissaari eli Vaakku: Täydellinen kesäpäivä!

Matkajutut

**Yhteistyössä: Ravintola Vaakku**

Varissaari Kotkan edustalla on mahdollisuuksia täynnä oleva saari, jossa vietin tällä viikolla täydellisen päivän ystäväni Jonnan kanssa. Jonna pyysi minua mukaansa Varissaareen eli “Vaakkuun” katsomaan Mikko Harjun keikkaa. Minä taas ehdotin, että mitä jos viettäisimme koko päivän saaressa saaren mahdollisuuksia ja palveluja testaten? Pian päivän suunnitelmassa oli mukana myös saunalautassa saunominen, suppailu (eka kerta meille molemmille, joten jännitti!) ja illallinen ennen keikkaa.

Varissaari: Klippan-aluksella tasatunnein Kotkan Sapokasta

Lähdimme matkaan jo klo 13.00 Kotkan Sapokasta Vaakun omalla Klippan-vuoroveneellä eli ”tuurilla”, kuten täälläpäin sanotaan. Klippan liikennöi Varissaareen tasatunnein Sapokasta, Ravintola Tulikukon edestä. Arkisin ensimmäinen vuoro lähtee Sapokasta klo 10.00 ja viimeinen paluukyyti saaresta klo 21.40. Tapahtumailtoina tuuri liikennöi pidempään nonstoppina niin kauan kuin saaressa on väkeä.

Venekyydin hinta edestakaisin on aikuiselta 8 € ja alle 12-vuotiailta lapsilta 4 €. Matka kestää vain noin 15 minuuttia.

Varissaari: Meritaisteluhistoriaa ja piknik kalliolla

Pienen viileämmän kauden jälkeen oli aivan mahtaan lämmin päivä. Meidän oli hyvä levittää piknikvilttimme korkealle kalliolle, josta näimme sekä merelle että Kotkan Katariinan meripuistoon. Saaressa oli kesäpäivää viettämässä muitakin piknik-kävijöitä ja auringonottajia.

Ennen piknikherkkujen nauttimista kiertelimme saarta ja tutustuimme sen historiaan. Varissaari on toiminut vuonna 1790 käydyn Ruotsinsalmen meritaistelun puolustusasemana. Muistona taisteluista saaressa on aitoja linnoituksia, tykkejä sekä Ruotsinsalmen taistelun muistomerkki.

Eväiden syöminen ulkona piknikillä on kyllä ihan kesän parhautta! Olisimme voineet loikoilla auringossa pidempäänkin, mutta meille oli varattu Vaakun oma saunalautta Kiulu ja sup-kokeilu. Ei muuta kuin kamat kasaan ja suunta kohti rantaa.

Varissaari: Saunalautta Kiulu ja eka kerta suppausta

Varissaaren tulolaiturissa keinuu hieno saunalautta Kiulu, jota pääsimme kokeilemaan. Rakastan saunomista, ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsin testaamaan saunalauttaa!

Ilma oli tyyni, joten saunalautta ei keinunut kuin lievästi. Mietin, millaista lautalla olisi saunoa hieman kovemmalla tuulella tai veneen vetämänä, joka on myös mahdollista.

Puukiuas antoi hyvät löylyt. Kun olimme lämmitelleet kunnolla, oli ihanaa pulahtaa viileään meriveteen. Tai ainakin minun mielestäni oli – ystäväni oli sitä mieltä, että jäätymiskuolema tulee saman tien!

Täältä voit lukea lisää saunalautta Kiulusta ja ekasta suppailukerrastamme!

Kolmen ruokalajin illallinen ja Mikko Harjun keikka

Saunomisen ja suppailun jälkeen pääsimme testaamaan Ravintola Vaakun kehuttua menua. Ravintola on perheyritys, jossa arvostetaan hyvää palvelua ja hyvää ruokaa. Luvassa oli siis aitoja, tuoreita makuja, ei mitään pakasteita.

Päädyimme keittiön suosittelemaan kolmen ruokalajin illalliseen, johon kuului alkupalana parsakeitto, pääruokana kuhaa ja jälkiruokana omenapiirasta.

Ja voi veljet ja siskot että oli hyvää!  Parsakeitto oli ihanan samettista ja suolaisuutta toi ripaus pekonia. Kuhan ohessa oli kampasimpukkaa, katkarapuja ja uuden sadon perunoita sekä kasviksia. Omenapiirakka oli – kuinka sen kuvailisi – pehmoisen untuvaista. Jälkiruoka houkutti niin, että muistin kuvata sen vasta, kun annos oli puoliksi syöty!

Ravintolassa oli paljon ruokailijoita ja kiireen takia emme saaneet juomatarjoilua pöytään, vaan kävimme noutamassa ensimmäisten lasillisten jälkeen lisäjuomat tiskiltä. Henkilökunta oli kuitenkin ystävällistä ja kiireen vuoksi pahoillaan. Itse asiassa tällainen huiskehan kertoo vaan positiivisesta asiasta: ravintolan ruoka on suosittua ja houkuttelee ihmisiä saareen!

Ihana auringonlasku kruunasi päivän

Jälkiruoan koittaessa illan esiintyjä, Iskelmä Gaalassa 2018 valittu Vuoden tulokas Mikko Harju aloitti koskettavan keikkansa. Sekä Varissaaren ilta että keikan tunnelma oli melkein käsinkosketeltavan lempeä ja lämpöinen.

Kun vielä illan kruunasi upea auringonlasku odotellessamme viimeistä Klippanin kyytiä, emme voineet kuin todeta: päivä oli täydellinen!

Lue lisää Varissaaresta, Ravintola Vaakun menusta, Klippanin aikatauluista, Saunalautta Kiulusta ja suppailusta Varissaaren / Ravintola Vaakun omilta sivuilta.

Lue myös: Saunalautta Kiulu: löylyissä meren aalloilla

**Yhteistyössä: Ravintola Vaakku**

2 Comments Write a comment

Matkoista ja kauniista asioista inspiroituva copywriter, toimittaja ja yrittäjä.

2 Comments

• Stacy Siivonen 17.7.2018

Olen viettänyt myös aikaa Varissaaressa, mutta silloin ei ollut mitään saunalauttaa, enkä syönyt Vaakussa. Sen sijaan kävin saaren parilla geokätköllä ja muuten vietin aikaa valleilla ja monumentin luona. Saunalautta pitää kyllä kokea. Minä olen myös saunomisen suuri ystävä.

• Anita 19.7.2018

Varissaari on kyllä hieno kohde retkeilyyn, pikniköintiin ja historiaan tutustumiseen, vaikkei maksullisia palveluja käyttäisikään. Olen ajatellut, että pitää lähteä lasten kanssa ihan piknik/uintiretkelle. Saunalautta oli kyllä kiva, varsinkin jos kustannukset voi jakaa vaikka kavereiden kanssa. Geokätköily on kiinnostanut mua jo monta vuotta, mutta milloinkahan siihen saisi revittyä aikaa jostain 😀 Se olisi kyllä ehkä juttu, jolla saisin teinin viihtymään saressa piempään kuin tunnin! Luitko muuten blogissani olevan savusaunajutun? Kesässä on kyllä ihan parasta saunominen ja uinti!